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26. April 2024

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From plastic into glass

From plastic into glass© www.jucyou.at

A pioneer smoothie producer is investing a new glass filling installation to be financed by crowd-funding.

(Vienna; english/german) When the graduate lawyer Reinhard Mösl founded the jucyou company with three co-workers ten years ago, he was the first smoothie producer in Austria. In the meanwhile in Haag, twelve co-workers are producing 400,000 to 500,000 bottles a month in ten different flavours under brand names for large trade chains abroad. The export share is currently at 15%. Mösl is preparing the next step, which is a new glass filling installation for smoothies in bio and glass under the name jucyou.

Many investors
“Our slogan is: From PET, straight into glass, and there's a reason for that,” Mösl says. “Glass is more environmentally sustainable and gives a different message about quality. Also it gives us access to new target groups, like gastronomy, the hotel industry, retirement homes, high-end catering and organic chain stores. Beyond that, the glass filling gives the product a longer shelf-life and improves export prospects.
The new glass filling installation will cost around 600,000 Euros. It is set to open in autumn next year. Crowdfunding has been selected for the financing of the installation. A lot of investors with small sums of money are involved in this. We started the accompanying Campaign on the 21 September and a week later, we were already at 100,000 Euro,” Mösl disclosed. Since a minimum partial payment of 30% is required for the investment, they looked for other financing means, which is how they decided on crowdfunding.

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„Raus aus Plastik, rein ins Glas“

Ein Smoothie-Produzent der ersten Stunde investiert in eine neue Glasfüllanlage, finanziert wird sie per Crowdfunding.

Als der promovierte Jurist Reinhard Mösl vor zehn Jahren die jucyou GmbH mit drei Mitarbeitern gegründet hat, war er der erste Smoothie-Produzent in Österreich. Mittlerweile sorgen zwölf Mitarbeiter in Haag für eine monatliche Produktion von 400.000 bis 500.000 Flaschen in zehn verschiedenen Geschmacksrichtungen als Eigenmarken für große Handelsketten im In- und Ausland. Der Exportanteil liegt momentan bei 15 Prozent. Nun bereitet Mösl den nächsten Schritt vor, den Umstieg auf eine neue Glasabfüllanlage für Smoothies in Bio und Glas unter der Marke jucyou.

Viele Investoren
„Unser Slogan lautet: Raus aus PET, rein ins Glas – und dies aus gutem Grund“, sagt Mösl. „Glas ist nachhaltiger und hat eine andere Qualitätsanmutung. Außerdem erreicht man damit auch neue Zielgruppen, wie die Gastronomie, Hotellerie, Seniorenheime, hochwertiges Catering und Bio-Ketten. Darüber hinaus sorgt die Glasabfüllung für längere Haltbarkeit und damit auch für bessere Exportchancen.“
Die neue Glasabfüllanlage wird an die 600.000 Euro kosten. Bereits im Herbst des nächsten Jahres soll sie in Betrieb gehen. Für die Finanzierung der Anlage hat sich der innovative Unternehmer etwas Besonders einfallen lassen, nämlich Crowdfunding. Daran beteiligen sich viele Menschen als Investoren mit kleinen Beträgen. „Die Kampagne dazu haben wir am 21. September im Internet gestartet, und schon nach einer Woche liegen wir bei knapp 100.000 Euro“, teilt Mösl mit. Da mindestens eine Teilzahlung von 30 Prozent für die Investition erforderlich ist, habe man nach alternativen Finanzierungsmöglichkeiten gesucht und sei so auf Crowdfunding gestoßen.

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NOe-Wirtschaftspressedienst/red/stem, Economy Ausgabe Webartikel, 30.12.2016